Mijn Leerdoelen

Op deze pagina staan al mijn leerdoelen beschreven. De leerdoelen hebben zowel betrekking tot stage als betrekking op school. Ook vind je een actieplan per leerdoel. 

Contact met ouders

In week 25 wil ik me comfortabel voelen als ik naast een collega sta die bij het ophalen van de kinderen een gesprek heeft met een ouder. Ik wil me klaar voelen om de stap naar me mengen in het gesprek in te kunnen gaan zetten. 

Actieplan

Week 16: Een gesprek observeren tussen ouders en een collega tijdens het ophaalmoment. 

Week 17: Zie week 16

Week 18: Zie week 16

Week 19: Bewust naast een collega gaan staan tijdens een gesprek met een ouder. Dit doe ik tijdens het ophaalmoment. Ik neem nog niet deel aan het gesprek. 

Week 20: Zie week 19

Week 21: Zie week 19

Week 22: Zie week 19 

Week 23: Naast een collega gaan staan en een open houding aannemen. Dit doe ik letterlijk door mijn armen los te hebben en er bij te staan en bijvoorbeeld niet zitten. Nadat ik heb gehoord hoe de collega communiceert met ouders stel ik de collega een aantal vragen over waarom ze zo heeft gehandeld als dat ze heeft gedaan.

Week 24: Zie week 23

Week 25: Einde doel. Evaluatie met praktijkbegeleider over hoe het is gegaan.

Hoe heb ik aan dit leerdoel gewerkt?

Dit is een leerdoel waar ik bewust mee bezig ben geweest. Met bewust mee bezig geweest bedoel ik dat ik hier op stage mee heb geoefend. Ik heb hierbij geen aandacht besteed aan het stappenplan wat ik had gemaakt en heb deze dus ook niet gevolgt. 

Op stage heb ik geprobeerd wat vaker contact te maken met ouders. Dit begon eigenlijk al met het voorstellen aan ouders wanneer er nieuwe kinderen en dus nieuwe ouders op de groep kwamen. Ik merkte dat hierdoor het contact daarna ook wat makkelijker werd. Verder heb ik me, vooral in Zwolle, gefocust op het ophaal moment. Ik probeerde bij elk ophaal moment met minimaal één ouder even een kort gesprekje te hebben. Ik merkte dat er op een gegeven moment een ouder dingen aan mij vroeg. Dit had ik niet verwacht, maar vond ik wel heel leuk. Wil je daar meer over weten? Lees dan mijn reflectie van dat moment.

Als ik kijk naar mijn stage in Hardenberg voelt dit doel nog wat verder weg. Er is één moeder die ik ook vaak tegen kom in mijn vrije tijd. Dit maakt dat ik het makkelijker vind om met haar een gesprek aan te gaan dan met andere ouders. Dit gaat op zich ook wel goed. Als ik kijk naar of ik me al comfortabel voel om naast een collega te gaan staan tijdens een gesprek met een andere ouder vind ik het moeilijk om hier antwoord op te geven. Ik denk dat ik in mijn hoofd daar te weinig mee bezig ben geweest en teveel met de volgende stap, het zelf aangaan van contact. 

Open vragen stellen

Voor week 28 wil ik bewust open vragen kunnen stellen in gesprekken met bijvoorbeeld ouders en collega's. Ik voer 2 gesprekken voor de EVE signaleren, tijdens deze gesprekken oefen ik met open vragen stellen. 

Actieplan

Week 16-17: Theorie zoeken over open vragen en gesprekken voeren.

Week 18-19: Collega's observeren. Wat voor open vragen stellen hun?

Week 20-21: Oefenen met open vragen stellen. Dit kan natuurlijk in een gesprek met ouders, maar dit kan ook laagdrempelig thuis of op school. Het gaat echt om oefenen en bewust worden.

Week 22-23: Een gesprek met ouders voorbereiden. Welke vragen kan ik stellen en hoe maak ik deze vragen open?

Week 24-25: Oefenen met gesprekken voeren met collega's en/of ouders.

Hoe heb ik aan dit leerdoel gewerkt?

Bij dit leerdoel heb ik mijn stappenplan redelijk aangehouden. Op school heb ik les gehad over de theorie van gesprekken voeren. Deze theorie kon ik meenemen in mijn gesprekken. Het stukje collega's observeren heb ik niet bewust gedaan. Wat ik wel heb gedaan is oefenen met open vragen stellen. Dit heb ik laagdrempelig gedaan door hier thuis een gesprek over te hebben, maar ook op de volleybal. Ik voer namelijk altijd individuele gesprekken met het team wat ik training geef. Tijdens deze gesprekken heb ik geprobeerd zoveel mogelijk open vragen te stellen. Dit ging op zich wel goed. Ik merkte wel dat ik het moeilijk vind om open vragen te stellen als de antwoorden die ik krijg kort zijn. Dan ga ik toch makkelijk over op gesloten vragen. 

Na het oefenen heb ik ook de gesprekken gevoerd voor de EVE signaleren. Dit is natuurlijk ook een oefening. Tijdens dit gesprek met moeder merkte ik dat ik goede open vragen voor had bereid en deze stelde. Ik maakte wel vaak deelvragen bij de open vraag waardoor mijn hoofdvraag een beetje weg viel. Dit is iets waar ik in volgende gesprekken op kan letten. 

Samenwerking

Tijdens de groepsopdracht wil ik beter rekening houden met de planning van anderen door actief af te stemmen en flexibel te zijn. Daarom zal ik bij elke groepsvergadering minimaal één keer expliciet vragen naar de beschikbaarheid en planning van mijn groepsleden en de planning hierop aanpassen indien nodig. Ik pas deze werkwijze toe gedurende de hele looptijd van de opdracht en evalueer na afloop met mijn groepsleden of de planning beter afgestemd was op ieders agenda.

Actieplan

Ik heb een stappenplan gemaakt voor wanneer er een groepsopdracht op school loopt. Ik heb dit stappenplan gebaseerd op een opdracht van 8 weken.

Week 1: Mijn leerdoel bespreken met de groep.

Week 2: Afstemmen met de leden wat de planning gaat worden voor de opdracht.

Week 3: Afstemmen of de planning nog goed is voor iedereen en de volgende bijeenkomsten plannen.

Week 4: Zie week 3.

Week 5:  Een deadline stellen wanneer alles af moet zijn. Hierbij rekening houden met de anderen. Ook plannen van de laatste bijeenkomst.

Week 6: Aandacht hebben voor de ander. Zijn er obstakels op de weg naar het eind waardoor het niet lukt om het optijd af te hebben. Zo ja? Hoe kunnen we dit oplossen?

Week 7: Checken of iedereen de laatste bijeenkomst nog scherp heeft.

Week 8: De laatste bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst ook mijn leerdoel checken en dus feedback vragen aan mijn medestudenten.

Hoe heb ik aan dit leerdoel gewerkt?

Aan dit leerdoel heb ik nog niet gewerkt. We hebben nog geen groepsopdracht gehad op school. Wanneer wij deze krijgen zal ik dit leerdoel er weer bij pakken.

''Leerdoelen zijn de bouwstenen van groei, elke stap brengt je dichter bij je beste zelf'.'

Maak jouw eigen website met JouwWeb