Visie

Op deze pagina lees je over mijn visie als pedagoog. Ik heb dit opgedeeld in verschillende delen. Zo heb je na het lezen van deze pagina antwoord op de volgende vragen:

- Wat wil ik bereiken als pedagoog?

- Waarom vind ik het belangrijk dat een pedagoog bestaat?

- Wat vind ik belangrijke eigenschappen van een pedagoog?

- Welke pedagogische visies sluiten aan bij mijn visie?

Waarom vind ik het belangrijk dat een pedagoog bestaat?

Het is belangrijk dat het beroep pedagoog bestaat. Ik vind dit, omdat een pedagoog kinderen helpt groeien, maar ook ouders helpt goed op te voeden. Dit maakt een betere samenleving, waarbij kinderen later een bijdrage hebben in de maatschappij en gelukkiger zijn. Als pedagoog heb je ook een preventieve rol. Dit kan ik kleine zin zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan kinderen niet naast elkaar zetten in de kring, omdat ze dan minder goed opletten. Deze preventieve rol kan ook groter naar voor komen. Denk dan bijvoorbeeld aan kinderen doorverwijzen als iets opvalt. Bijvoorbeeld een kind wat nog niet kan lopen wanneer hij 2 jaar is doorverwijzen naar de fysio. Hiermee hoop je later grotere problemen te voorkomen. 

Wat wil ik bereiken als pedagoog?

Als pedagoog wil ik graag kinderen helpen zo goed mogelijk te ontwikkelen. Met goed ontwikkelen bedoel ik dat het kind gelukkig  is en dat ik ondersteun om gelukkig te kunnen zijn en blijven later in zijn leven. Verder wil ik graag kinderen helpen waarbij de ontwikkeling niet gemiddeld verloopt. Ik hoop tijdens de opleiding erachter te komen welke doelgroep het beste bij mij past. Ik vind het belangrijk om een doelgroep te kiezen die goed bij mij past, omdat je deze kinderen dan ook het beste kan helpen doordat je interesse in ze hebt en je je werk leuk vindt. 

Eigenschappen van een goede pedagoog

Hieronder vind je de kwaliteiten waarvan ik denk dat het belangrijk is als een pedagoog die heeft. Onder elke eigenschap licht ik kort toe hoe dit tot uiting kan komen in het werk van een pedagoog.

Systematisch denken

Met systematisch denken bedoel ik dat je het kind nooit los moet zien, maar altijd in zijn systeem. Hierin neem je dus zijn hele leven mee. Denk hierbij aan thuis, school, de opvang of sport. Alles wat het kind doet heeft invloed. Als je dus bezig gaat om een kind te helpen is het belangrijk om in de gehele context te kijken. Een voorbeeld hiervoor is dat het op school niet goed gaat tijdens het vak Nederlands. Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen we doen bijles en dan moet het beter worden. Ik denk dat het dan goed is om ook verder te kijken. Krijgt dit kind thuis goede Nederlandse taal aangeboden? Ik denk dat dit een competentie is die goed aan te leren is. 

Open/rustige houding

Ik vind het belangrijk dat een pedagoog een open en rustige uitstraling heeft. Dit wil zeggen dat je, in het geval van kinderen, op ooghoogte komt, rustig praat en zorgt dat je het kind eerst leert kennen voordat je dingen van hem verwacht. In contact met ouders betekent dit dat de pedagoog open staat voor vragen, serieus omgaat met de vragen en als een pedagoog ouders niet vaak ziet zorgt dat ouders weten hoe ze je kunnen bereiken. 

Kennis

Het is belangrijk dat een pedagoog kennis heeft over zijn vak. Maar ook dat een pedagoog kennis wil hebben over een beslissing die je maakt. Een voorbeeld hiervoor is een slechtziend kind doorverwijzen naar ander onderwijs, omdat het op regulier onderwijs niet goed loopt. Ik vind het belangrijk dat de pedagoog zelf het initiatief neemt om hier informatie over in te winnen en dus kennis op te doen om een goede beslissing te kunnen maken. 

Observeren 

Als pedagoog vind ik het belangrijk dat je goed kunt observeren. Dit zie je terug in verschillende situaties en bij verschillende doelgroepen. Neem zo bijvoorbeeld een baby. Het is belangrijk om goed te kijken naar wat een baby wil en uiteindelijk misschien wel verschillende huiltjes van elkaar te kunnen onderscheiden. Ook bij pubers zie je dat het belangrijk is om te kunnen observeren. Zo is het in een gesprek goed om te observeren om de juiste vragen te kunnen stellen en de jongeren met een fijn gevoel het gesprek uit te laten gaan. Door observatie kom je er ook achter waar interesses liggen van een kind. Hierdoor kun je beter aansluiten bij hun belevingswereld. Observeren is dus een belangrijke competentie voor een pedagoog.

Actief luisteren

Voor een pedagoog vind ik het belangrijk om actief te kunnen luisteren. Dit is belangrijk in gesprekken met zowel ouders als kinderen. Door actief te luisteren en hierbij door te vragen voelt je gesprekspartner zich gehoord. 

Rust bewaren 

Tot slot vind ik het belangrijk dat een pedagoog de rust kan bewaren. Zoals hierboven geschreven vind ik het belangrijk dat een pedagoog een rustige uitstraling heeft. Ik vind het belangrijk dat ook in stressvolle situaties een pedagoog rustig kan blijven. Dit is belangrijk, omdat een pedagoog helder moet kunnen blijven nadenken. Denk hierbij aan een brand. Wanneer er brand is moet een pedagoog snel kunnen schakelen en de rust kunnen bewaren om de kinderen in veiligheid te brengen.

Pedagogische visies 

Alle kijkwijzen van hieronder zijn benoemd tijdens de PPO les op 13 mei 2025 (E. Koops-Schipper, persoonlijke communicatie, 11 maart 2025)

Janusz Korczak

Kijkwijzen van Korczak die bij mijn visie aansluiten zijn:

- 'Het kind mag zijn wat het kan zijn, het moet niet zijn wat het behoort te zijn.'

- 'Ook nu is het maar de vraag of het kind mag zijn wie het is. En of we kinderen niet persen in het harnas van gestandaardiseerde toetsen.'

Deze 2 kijkwijzen sluiten nauw op elkaar aan. Ik vind het belangrijk dat een kind mag zijn en mag doen zoals hij zich voelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jongens en meisjes. Is het zo dat meisjes liever met een pop spelen dan jongens en jongens liever met auto's? Of is dit iets wat wij ze aanleren en waardoor ze dus in het harnas van jongen of meisjes speelgoed komen. Dit is natuurlijk ook weer een stukje van de nature en nurture discussie.  

Micha de Winter

Hieronder staan de kijkwijzen van de Winter die aansluiten bij mijn visie:

- 'Democratie, sociale rechtvaardigheid en medemenselijkheid vormen het uitgangspunt van samenlevingspedagogiek.'

- 'Niet alleen kijken naar gedragsregulering. Opvoeding moet niet gaan over wel of niet braaf zijn.'

- 'Kind is in staat mee te doen als je hem of haar verantwoordelijkheid geeft een deelgenoot maakt van demo-cratische processen.'

Het is belangrijk om echt te kijken naar het kind en niet te denken vanuit standaarden. Hierbij sta ik ook erg achter het standpunt van opvoeding moet niet gaan over wel of niet braaf zijn. Ik denk juist dat het belangrijk is om opvoeding te laten gaan over het kind in zijn kracht zetten.

Jean-Jacques Rousseau

- 'Het kind meer ruimte geven zichzelf te ontwikkelen. De opvoeder dient dat te faciliteren.'

- 'Van nature is het kind goed. En is alle potentie in hem aanwezig.'

Ik vind de gedachte dat een kind van nature goed is mooi. Ik denk ook dat er geen enkel kind is wat geboren wordt met slechte bedoelingen en dat dit altijd voort komt uit gebeurtenissen die iemand meemaakt. Het kind ruimte geven voor zijn ontwikkeling vind ik één van de belangrijkste dingen van een pedagoog. Als het kind geen ruimte krijgt zichzelf te ontwikkelen zal het later hier last van krijgen, doordat hij zichzelf niet kent. Het is dus een stukje leren herkennen wie ben ik en wat vind ik. Een opvoeder moet hierin faciliteren, maar niet opleggen. 

Martinus Jan Langeveld

- 'Kind is in staat om onder begeleiding van een volwassene te groeien naar een autonome volwassene.'

Deze kijkwijze sluit aan op hoe ik naar de kijkwijze van Rousseau kijk. Het is belangrijk dat een kind zichzelf leert kennen en daardoor zelfstandig wordt. Een ouder is ervoor om hierbij te ondersteunen.

Emmi Pikler

Ik zie veel overeenkomsten met de kijkwijze van Emmi Pikler en die van mij. Hieronder een aantal voorbeelden:

- 'Opvoeder dient kennis van en vertrouwen in de competentie van het kind te hebben, alsmede een zekere mate van innerlijke rust.'

- 'Een kind dat zich veilig voelt is voorwaarde voor een kind om te kunnen leren en met plezier te kunnen bewegen en zelfstandig spelen.'

- 'Het kind fysiek ruimte en vrijheid geven zodat kinderen eigen activiteiten kunnen initiëren.'

- 'Belangrijk is dat wij ons het wezenlijke eigen maken. En dat wezenlijke is: Neem waar! Leer je kind kennen.'

Bij veel wat ik lees over Pikler denk ik 'wauw dit is een mooi uitgangspunt'. Kijk bijvoorbeeld naar de kijkwijze een kind de ruimte geven zijn eigen activiteiten aan te gaan. Dit is erg mooi, want ik geloof erin dat wanneer een kind zelf kan kiezen wat hij gaat doen dit vanuit intrinsieke motivatie komt en er dus meer van leert. Dit sluit ook mooi aan op de visie van Maria Montessori. Verder vind ik het mooi dat Pikler oog heeft om eerst het kind te leren kennen voordat je met een kind aan de slag kunt. Ik vind dit erg belangrijk. Hoe beter je het kind kent hoe beter je het kind kunt helpen. 

''De taak van een pedagoog is niet om het pad voor het kind te bepalen, maar om het kind te begeleiden in het ivnden van zijn eigen weg.''