
Synchroonzwemmen
Sinds ik 9 jaar ben zit ik op synchroonzwemmen. Dit is helemaal mijn sport en ik zei al vanaf mijn vijfde dat dat was wat ik wilde gaan doen. Van mijn ouders moest ik eerst op zwemles. Hier begon ik mee toen ik 5 jaar was. Na mijn zwemles wisten mijn ouders en ik niet dat ik kon synchroonzwemmen in Nijverdal. Toen ik 9 was zijn we daarachter gekomen en ben ik meteen begonnen!
Toen ik jonger was (tot ongeveer 14 jaar) voelde het alsof mijn hele leven draaide om het zwemmen. Ik zei alles hiervoor af en heb gekozen om niet naar de havo te gaan, maar naar TL om te zorgen dat ik genoeg kon blijven zwemmen.
Ik heb veel wedstrijden mogen zwemmen. Zo zwom ik regionale wedstrijden, Nederlands kampioenschappen, wedstrijden in Luxemburg en in België. Ik ben super blij dat ik dit heb mogen doen. Op dit moment train ik nog steeds veel, maar staat het zwemmen niet meer zo op de voorgrond als toen. Ik zwem sommige jaren nog wel NK (niet elk jaar meer). Af en toe zwem ik ook nog een wedstrijd in België.
Doordat het zwemmen zo'n groot deel van leven is heeft me dit ook gevormd. Door het zwemmen ben ik een stuk prestatiegerichter geworden. Thuis is dit iets waar mijn ouders eigenlijk juist niet achter staan. Ik merk dat ik het liefst wel voor het beste resultaat ga. Al vind ik het vaak ook oké als dit niet lukt. Vanuit thuis is het juist niet gestimuleerd om voor resultaat te gaan en meer voor plezier ook al levert dat geen resultaat op. Meer weten over mijn normen en waarden? Klik hier!
Dit jaar heb ik de EVE pedagogisch klimaat uitgevoerd bij het synchroonzwemmen. Voor deze opdracht heb ik veel geleerd over een pedagogisch sportklimaat. Ik vond het interessant om me te verdiepen in het sportklimaat. Ik merk dat dit echt anders is dan op mijn stage bij de vroegbehandeling van Pento. Op sport zit je bijvoorbeeld minder vast aan dingen die moeten en kan elke trainster de training inrichten hoe ze wil. Ik merkte hierbij ook dat die richtlijnen wel belangrijk zijn, doordat er veel verschil ontstaat in welke trainingen wel en niet als fijn worden ervaren. Verder heb ik tijdens deze EVE geleerd hoe ik concreet advies kan geven. Hierbij is het belangrijk om het realistisch te houden en kleine stappen te adviseren die concreet uitgevoerd kunnen worden. Dit kan ik op elke praktijkplek blijven gebruiken.

Volleybal
Volleybal doe ik nog niet zo heel lang. Ik volleybal weer sinds de zomer in 2024. Toen ik jonger was heb ik ook al een paar jaar gevolleybald. Ik heb 1 jaar in de mini's gevolleybald, 1 jaar in de C-jeugd en 1 jaar in de B-jeugd. Doordat het synchroonzwemmen toen op de voorgrond stond lukte het mij niet om dit te combineren. Nu het synchroonzwemmen iets meer naar de achtergrond is lukt het wel om dit te combineren!
Op dit moment (06-2025) speel ik bij SVH in dames 5. Ik ben afgelopen seizoen zeker een stuk beter geworden en hoop dit voort te kunnen zetten.

Pedagogisch sportklimaat
Afgelopen jaar heb ik ook de workshop pedagogisch sportklimaat gevolgd. Tijdens deze workshop heb ik veel geleerd door op een grote manier naar sport te kijken. Ik heb geleerd over de NOC*NSF en wat hun doen. Dit heb ik ook mooi kunnen koppelen aan mijn dagelijks leven. Zo snap ik nu de eerste stappen van waarom volleybal is opgebouwd zoals het is. Dat je begint bij de mini's dat het veld dan iets groter wordt en het net iets hoger moet en dat zich dat zo opbouwt. De specifieke volleybal aanpassingen worden bepaald bij de Nevobo. Op het zwemmen zie ik ook reglementen terug en kan ik deze nu makkelijker koppelen aan hoe de wedstrijden eruitzien. Als ik kijk naar synchroonzwemmen, zie ik de reglementen nu meer terugkomen. Een voorbeeld hiervan is dat er in staat hoeveel juryleden er moeten zijn per wedstrijd en welke figuren er gezwommen moeten worden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb