Mijn Ontwikkeling

Op deze pagina kun je vinden welke ontwikkeling ik heb doorgemaakt in mijn eerste jaar van de opleiding pedagogiek. Ik vertel graag iets over mijn algehele ontwikkeling en ik stip een aantal punten aan waar ik trots op ben dat ik dat dit jaar ontwikkeld heb.

Algemene ontwikkeling

Dit jaar heb ik veel geleerd. Zowel op school als op stage, maar ook pas ik dingen toe in mijn dagelijks leven tijdens het training geven en oppassen. 

Als ik kijk naar de schoolopdrachten heb ik geleerd om prioriteiten te stellen. Eerder deed ik altijd alles met 100% en vond ik dat ik niks kon missen en alles perfect moest. Dit is zeker nog iets wat in me zit, maar ik heb wel meer geleerd en gevoeld dat het af en toe niet erg is als iets niet 100% meteen goed is. 

Op stage heb ik geleerd dat kinderen ook heel goed zelf dingen op kunnen lossen. Ook al is een kind nog maar 3. Je hoeft niet overal meteen bij te zijn om het goed te laten verlopen. Soms is het juist beter om even toe te kijken en te kijken of de kinderen het samen kunnen oplossen. Of bijvoorbeeld als een kind boos is gewoon even op een afstand te blijven, maar wel beschikbaar zijn. Dit heb ik ook gehad in theorie op school. Je biedt het kind dan veiligheid doordat je in de buurt blijft, maar ook de ruimte door niet meteen het te willen oplossen. Dit pas ik ook toe tijdens het oppassen.

Verder zet ik mijn kennis over de groepsvormingsfase in tijdens het training geven. Zo besteed ik nu meer aandacht aan het kennismaken dan wat ik vorig jaar aan het begin van het seizoen deed, omdat ik me nu meer besef hoe belangrijk dat is. Verder in het jaar zal ik dingen in blijven zetten met betrekking op wat werkt in welke groepsfase. Denk hierbij aan op het juiste moment duidelijke afspraken maken en een goede afsluiting van het seizoen.

Nederlands ondersteund met gebaren cursus

Afgelopen jaar heb ik via stage een cursus gevolgd voor Nederlands ondersteund met gebaren. Dit is geen gebaren taal, maar echt een ondersteuning van gesproken taal. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor mensen met een TOS (taal ontwikkeling stoornis). Ook wordt het ingezet bij slechthorende mensen. Om goed te kunnen communiceren met dove mensen heb je gebarentaal nodig en is Nederlands ondersteund met gebaren niet voldoende. 

Tijdens deze cursus heb ik de basis geleerd van gebaren. De cursus bestond uit 5 bijeenkomsten en huiswerk. Op stage heeft dit mij erg geholpen in het bijzonder bij Wapper. Sommige kinderen bij Wapper zijn meer gericht op gebaren dan op gesproken taal. Je kunt je dan voorstellen dat het erg lastig is als je hun gebaren sowieso niet kunt begrijpen. Nu kan ik er soms iets uithalen en dat is fijn. Bij Babbel zijn alle kinderen meer gericht op gesproken taal. Dit maakt dat ik het bij Babbel mooi kan inzetten als hulpmiddel, maar het minder ervaar als noodzakelijk. Ik waardeer het erg dat ik deze kans heb gekregen op stage. 

Theorie 

Op school heb ik dit jaar veel theoretische kennis opgedaan. De vakken die mij het meest bij zijn gebleven en die ik het meest interessant vond zijn ontwikkelingspsychologie en recht. Bij recht had ik niet verwacht dat ik het leuk zou vinden. Dit vond ik wel. Ik vond het erg interessant al hoop ik dat ik veel dingen niet tegen hoef te komen. Wel denk ik dat het belangrijk is om me in recht te blijven verdiepen en vooral om het bij te houden. Het is belangrijk om te weten welke rechten het kind heeft maar ook wat mijn rechten en plichten zijn als professional.

Verder heb ik bij het vak ontwikkelingspsychologie veel geleerd over de ontwikkeling van een kind. Ik vond dit erg interessant. Ook merkte ik dat ik de theorie van de baby erg interessant vind. Ik zou wel willen onderzoeken of de babyfase iets is wat bij me past. De andere levensfase vond ik ook interessant. Ik merkte dat de sociaal-emotionele aanpak me vooral aansprak.

Contact met ouders

Semester 2 heeft voor mij op stage deels in het teken gestaan van contact maken met ouders. Dit is iets wat echt nieuw was voor mij dit jaar. Tijdens mijn opleiding onderwijsassistent is dit nooit aan de orde geweest. Dit geldt voor de haal en breng momenten, maar ook voor oudergesprekken. Ik heb dit jaar 1 gepland gesprek gevoerd met ouders. Hier kan ik nog veel meer halen, maar de eerste stappen zijn gezet! Ook tijdens de haal en breng momenten heb ik mij ontwikkeld. Zo neem ik nu af en toe het initiatief en heb ik kort contact met ouders. Aankomend jaar zal ik me hier verder in ontwikkelen.

Hieronder zie je een afbeelding van mijn ontwikkeling door dit jaar heen. Links staat wat ik deed of niet deed aan het begin van het jaar. In het midden staat wat heeft gemaakt dat ik mij heb ontwikkeld. En rechts staat wat ik nu beter kan dan aan het begin van het jaar.

''Je hoeft niet perfect te zijn om te groeien, je hoeft alleen bereid te zijn om eerlijk naar jezelf te kijken.''