Mijn Normen en Waarden
Tijdens het normen en waarden spel in de les PPO heb ik 3 waarden van mezelf gekozen. Dit zijn persoonlijke ontwikkeling, openheid en succes. Hieronder heb ik deze 3 waarden uitgewerkt. Verder heb ik nog 2 waarden gekozen die bij mij passen. Deze staan ook hieronder uitgewerkt. Waarden wil zeggen dat wat je belangrijk vindt. De normen hierbij zijn de gedragsregels die bij de waarde aansluiten.

Persoonlijke ontwikkeling
Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Dit doe ik ook op verschillende gebieden. Zo volg ik natuurlijk de opleiding pedagogiek, heb ik een uitdagende stage gekozen en volg ik verschillende trainers-, jury- en fluitcursussen van de volleybal en het synchroonzwemmen. Ook heb ik afgelopen jaar een cursus gevolgd op stage voor Nederlands ondersteund met gebaren.
Jezelf ontwikkelen heb ik vanuit huis mee gekregen. Mijn ouders staan totaal niet voor succes, maar wel voor plezier in het leven. Hierbij hebben ze mij laten ervaren dat het heel leuk is om te leren en nieuwe dingen te ontdekken en dus mezelf te ontwikkelen.
De beroepscode benadrukt ook dat het belangrijk is dat professionals zich blijven ontwikkelen (Steenmeijer, 2021). Hierbij is het belangrijk dat je zorgt dat je op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen. Ook is het belangrijk om jezelf uit te blijven dagen en te willen ontwikkelen.

Openheid
Ik vind het fijn en belangrijk om mij open op te stellen. Dit naar mezelf maar ook naar anderen. Door open en eerlijk met elkaar te communiceren heb ik het fijnste contact met mensen. Dit zie ik ook terug op stage. Ik vind het fijn dat de collega's open communiceren over de dag. Verder zie ik het ook terug op school. Ik vind het belangrijk om bijvoorbeeld bij samenwerkingsopdrachten open te zijn over wat je wel en niet hebt gedaan en hoe dit is verlopen. Daarbij komt ook een stukje duidelijkheid kijken. Dit vind ik ook belangrijk.
Vanuit huis heb ik meegekregen dat het belangrijk is om open te zijn. Thuis zijn wij erg open. Ik krijg wel eens van vrienden terug dat we misschien teveel van elkaar weten en dat als je dat niet gewend bent het in het begin ook wel wat ongemakkelijk kan voelen om (bijna) alles te bespreken. Voor mij voelt dit erg fijn en ik heb nooit het gevoel dat er iets is waarmee ik thuis niet terecht kan.
In de beroepscode van sociaal werk staat beschreven dat de professional openheid toont voor iedereen. Dit sluit goed aan op mijn waarde voor openheid. Net als in de beroepscode staat vind ik het belangrijk om er voor ieder mens te zijn en dus ook open te zijn naar kinderen en ouders. Hierbij zie ik op stage dat als je open communiceert met ouders dat dit een fijne vertrouwde sfeer geeft. In deze sfeer kan het beste voor het kind naar boven komen en dat is waar je het gezamenlijk voor doet.

Kwaliteit
Kwaliteit leveren is belangrijk voor mij. Dit zie ik in veel dingen in mijn leven terug. Bijvoorbeeld op school. Ik wil mijn opdrachten altijd goed inleveren en er het beste uit halen wat erin zit. Dit vind ik ook bij anderen belangrijk. Ik vind het dan ook lastig als mensen geen drive hebben om hetgene wat ze doen goed te doen. Ook op stage zie ik dit terug. Ik wil graag laten zien wat ik kan en mezelf zo veel mogelijk verder ontwikkelen. Dit laat ik op stage zien door mijn opdrachten voor te bespreken met mijn praktijkbegeleider en haar feedback mee te nemen in mijn opdracht.
Ik verwacht dat ik deze waarde later ook meeneem naar mijn werk. Dit wordt vanuit de beroepscode ook verwacht (Steenmeijer, 2021). De beroepscode dat je verplicht bent om je handelen te kunnen verantwoorden bij je leidinggevende. Dit moet ervoor zorgen dat er een goed beleid komt en dat deze op de juiste manier aangepast kan worden. Ik heb dit in het begin van het jaar op stage ook al een beetje gedaan. Ik heb toen meeholpen aan het beleid voor stagiaires binnen de vroegbehandeling. Hierbij moet je denken aan het beleid doorlezen en aanvullingen of veranderingen doorgeven van wat er anders kan. Een specifiek voorbeeld is dat erin stond dat ze alleen stagiaires willen van september tot juli. Dit is niet wat ze bedoelden. Ze wilden namelijk alleen jaar stagiaires, maar dit mocht ook vanaf februari zijn.
Deze waarde heb ik niet vanuit huis meegekregen. Ik denk dat dit voortkomt uit mijn ervaringen op school en bij het synchroonzwemmen. Op school voel ik altijd wel de behoefte om de opdrachten zo goed mogelijk te doen en het beste eruit te halen. Dit is ook iets wat op de middelbare naar voor kwam. Ik ging TL doen in plaats van Havo, omdat ik op het randje zat en ik graag veel wilde blijven zwemmen. School vond dit zonde en ik heb toen toch nog 3 jaar wiskunde wel op Havo niveau gewerkt. Dit straalde voor mij uit dat school het niveau wat ik deed belangrijk vond. Bij het synchroonzwemmen is prestatie en kwaliteit iets wat voorop staat. Op wedstrijden moet je goed presteren en als je dit niet deed kon het zijn dat je de volgende wedstrijd niet mee mocht doen. Dit heeft ook deze waarde bij mij belangrijker gemaakt.

Respect
Ik vind het erg belangrijk dat mensen respect hebben voor elkaar. Vanuit respect kun je op een fijne manier communiceren. Dit is iets wat in de realiteit niet altijd het geval is. Op stage ervaar ik veel respect. Collega's spreken elkaar aan als ze iets niet fijn vinden, maar dit gaat altijd rustig en met respect. Op school is ook respect, maar toch net iets minder dan op stage. Er wordt nog wel eens achter mensen hun rug om negatief gepraat. Ik merk dat ik hier niet achter sta, maar dat ik er ook niet altijd iets van zeg. Verder ervaar ik op de volleybal weinig respect. Het team wat ik training geef (dames 6) heeft niet altijd respect naar elkaar. Er worden lullige opmerkingen gemaakt en er wordt onderling veel negatief over anderen gepraat. Ik vind het moeilijk dat niet iedereen het belangrijk vindt om met respect met elkaar om te gaan. Ik ben het gesprek met hun aangegaan over de sfeer in het team en het respect wat wel eens mist. Tijdens dit gesprek heb ik respect als belangrijk benadrukt en dit gesprek is ook met respect gevoerd. Op het moment dat iemand niet respectvol over iemand anders praat heb ik benoemd hoe belangrijk dat respect is en, voor de jongere meiden in het team, uitgelegd hoe je feedback kunt geven op een respectvolle manier.
Deze waarde komt mooi overeen met de beroepscode sociaal werk (Steenmeijer, 2021). In de beroepscode staat beschreven dat de professional met respect met iedereen omgaat en openstaat voor alle verschillen. Dit is iets wat ik belangrijk vind en sluit dus mooi aan.

Succes
De waarde succes staat voor mij iets meer op de achtergrond dan de andere waarden van hierboven. Succes hebben geeft mij een fijn gevoel. Dit succes kan zitten in grote dingen maar ook in kleine dingen. Zo voelde mijn opleiding onderwijsassistent halen als een succes, maar ook als iemand mij een compliment geeft zie ik dit als succes en kan ik hier gelukkig van worden. Hier zit ook een valkuil van mij bij. Ik vind het hierdoor ook moeilijk als ik ervaar dat ik geen succes heb terwijl ik dat wel had willen hebben. Een voorbeeld hiervoor is dat wanneer ik een stapje terug moet doen, bijvoorbeeld door privé omstandigheden, dan kan ik maar moeilijk loslaten dat ik niet alle opdrachten ik kan leveren. Dit ervaar ik als geen succes en vind ik moeilijk. Een ander voorbeeld is dat ik dus veel opdrachten wel heb gehaald en dat ik daar blij mee ben en ook vind dat anderen dat mogen weten. Dit vertel ik dan thuis en bijvoorbeeld aan klasgenoten.
Deze waarde komt vooral voort uit het synchroonzwemmen. Hier heb ik geleerd dat je op momenten dat je getest wordt moet presteren en dat als dit niet lukt dat het fout is. Ook school draagt hieraan bij. Ik kreeg op mijn MBO bijvoorbeeld meteen een gesprek als ik 1 toets niet gehaald had, zonder dat ik dit zelf meteen als probleem zag. Dit heeft ook gemaakt dat ik het belangrijk vind om succes te hebben.
''Openheid is de sleutel tot verbinding, het opent deuren naar begrip en vertrouwen.''
Literatuur:
Steenmeijer, J. (2021, oktober). Beroepscode voor professionals in
socaal werk. BPSW. Geraadpleegd op 5 juni 2025, van https://www.bpsw.nl/app/data/uploads/2021/10/BPSW-Beroepscode-2021.pdf
Maak jouw eigen website met JouwWeb