Wie ben ik?
Hoi! Mijn naam is Tessa Kraan. Ik ben geboren op 8 september 2003 in Leiden. Hieronder lees je over mijn dagelijks leven, mijn kwaliteiten en ontwikkelpunten.

Mijn dagelijks leven
In mijn dagelijks ga ik naar school. Ik volg de opleiding Pedagogiek op Windesheim in Zwolle. Deze opleiding sluit goed aan bij mijn interesses. Ik vind het leuk om in contact te zijn met mensen en dan voornamelijk met kinderen. Tijdens mijn vorige opleiding, onderwijsassistent, ben ik achter mijn interesse voor de ontwikkeling van kinderen gekomen.
Verder sport ik veel. Ik doe synchroonzwemmen en volleybal. Wil je meer weten over mijn sporten? Klik dan hier.
Thuis woon ik met mijn vader (Addo), moeder (Mirjam), zusje (Sanne) en tweelingbroer (Ruben). Mijn vader en broer hebben autisme. Bij Ruben staat dit meer op de voorgrond. Hij heeft deze diagnose gekregen toen hij 4 jaar oud was. Mijn vader heeft de diagnose pas gekregen toen hij 39 jaar oud was.

Kwaliteiten
Tijdens de PPO les hebben we met de klas kwaliteiten voor elkaar opgeschreven. Kwaliteiten waar ik mezelf meteen in herkende waren: leiding nemen, fouten speurneus en groei motor. Graag ligt ik toe waarom ik deze bij mij vind passen en hoe ik dat terug laat komen op stage en tijdens het training geven. Ik begin bij leiding nemen. Dit komt vooral terug op school en ik zie dit minder terug op stage. Op school heb ik graag de leiding met groepsopdrachten en ik krijg ook van klasgenoten terug dat ze dit fijn vinden. Verder voel ik me ook lekker in mijn rol en vind ik het leuk om te kijken naar wat de taken zijn en wie deze kunnen uitvoeren. Ook vind ik het leuk om gesprekken te leiden. Op stage merk ik dat ik onder de collega's niet echt de leiding neem. Wel heb ik geen moeite met het leiding nemen als het gaat om de kinderen. Ik merk dat als er dagen zijn waarop er iets minder collega's aanwezig zijn dat ik dan meer de leiding/ verantwoordelijkheden neem dan als er meer collega's zijn.
Verder vind ik fouten speurneus goed bij mij passen. Dit houdt in dat ik fouten zie die anderen niet zien, zie wat beter kan en hier ook iets mee doe. Ik vind niet fijn als iemand ziet dat ik een fout heb gemaakt. Op school zie ik dat klasgenoten mij kiezen om hun verslag nog even door te lezen of om mee te kijken naar een opdracht. Ook bij het training geven op de volleybal zie ik dit terug. Sommige trainers benaderen mij om te kijken naar de training of samen na te denken over het training geven en de inhoud van de training. Op stage ervaar ik deze kwaliteit wel maar minimaal. Af en toe kijk ik mee en denk ik mee. Ik merk op stage wel dat de mensen daar erg ervaren zijn.
Wat nog meer goed bij mij past is de groei motor. Dit past bij mij, omdat ik andere help met groeien en fijne feedback kan geven. Ik vind het leuk om anderen te helpen en doe dit graag. Dit valt een beetje samen met de kwaliteit van de fouten speurneus. Ook hoort bij de groei motor dat ik kwaliteiten zie van anderen. Dit zie ik veel terug. Op stage zie ik dit terug bij mij collega's. Ik weet wiens kwaliteiten waar liggen en ik probeer dit ook naar hun te benoemen. Dit vind ik af en toe nog wel spannend. Verder vind ik het leuk om feedback te geven. Dit doe ik vooral veel op school, bij synchroonzwemmen en bij de volleybal. De leukste feedback om te geven vind ik op het zwemmen en ik denk dat in dat soort feedback ook mijn sterkste punt ligt. Dit is namelijk feedback op de communicatie tussen mensen en de wisselwerking hier tussen. Bij de volleybal en op school gaat het meer over inhoud van een training of een opdracht.
Ook stond er een kwaliteit op die ik mezelf niet meteen zou toekennen. Dit was rots. Dit houd in dat het iemand niet uitmaakt wat anderen van haar denken. Ook zegt het dat iemand rustig is en vertrouwen in zichzelf heeft en hierdoor dingen durft. Ik denk dat het van de buitenkant meer lijkt dat het me niet uitmaakt wat mensen van me denken dan dat dat ook echt zo is. Ik ben er in mijn hoofd wel mee bezig wat andere mensen van mij vinden en denken. Verder zou ik mezelf ook niet als rustig omschrijven. Wel vind ik het vertrouwen in jezelf en hierdoor dingen durven passend.
Een andere kwaliteit die ik ook bij mezelf vind passen is enthousiast. Als ik een nieuwe uitdaging krijg of voor iets ga dan ga ik hier vol voor en raak ik snel enthousiast. Dit is echt een kracht, hierdoor krijg ik namelijk doorzettingsvermogen en wil ik het graag goed doen.
Verder ben ik positief ingesteld. Ik vind het belangrijk om situaties vanuit een positief perspectief te benaderen. Dit maakt het leven makkelijker en hierdoor voel ik minder druk als er iets vervelends gebeurt.

Ontwikkelpunten
Een ontwikkelpunt voor mij is dat ik te kritisch kan zijn voor mezelf. Dit wil zeggen dat ik bijvoorbeeld schoolopdrachten super goed wil maken en het moeilijk vind om een stapje terug te zetten. Ik besteed dan veel tijd aan de opdracht wat niet altijd nodig is. Dit valt ook samen met een slechte tijdsplanning, waardoor ik vaak meer tijd nodig heb dan wat ik voor de opdracht ingepland had.
Wat ik een ander mooi ontwikkelpunt van mezelf vind is het bewust worden van een bepaald werk tempo en hierbij ook het tempo en de energie van een ander aan houden. Ik merk dat als ik de leiding neem dat ik graag wil, dat bijvoorbeeld bij een schoolopdracht, alles snel af is. Mijn leerdoel is om meer aan te voelen hoe de ander in de opdracht staat. Ik krijg wel eens terug van mijn groepje dat ik bijvoorbeeld te veel vraag naar hoe ver mensen zijn. Op stage heb ik een aantal gesprekken gehad over deze valkuil en dit is ook iets wat naar voor is gekomen in mijn praktijk gesprek. In deze gesprekken kwam naar voor dat op stage anderen dit niet vervelend vinden, maar dat ik en mijn stagebegeleidster elkaar hier erg in versterken. Zij heeft dezelfde valkuil wat maakt dat we elkaar soms teveel stimuleren om dingen super snel af te ronden.
Een ander leerdoel wat mooi aansluit bij leiding geven is het eerst vragen in plaats van zeggen wat ik vind. Ik heb makkelijk een mening en vind het over het algemeen niet moeilijk om deze te uiten. Op stage hou ik mijn mening vaker voor me, omdat de collega's om mij heen super ervaren zijn en dit dan gek voelt. De collega's stimuleren mij wel om mijn mening te geven. Op school geef ik ook makkelijk mijn mening. Soms zou het wel goed zijn om juist te vragen naar de mening van een ander. Hierdoor kan ik andere inzichten krijgen en kunnen we beter in overleg. Met betrekking tot deze valkuil zou ik veel winst kunnen halen bij de volleybal. Ik heb een duidelijke mening over hoe ik training geef en waarom ik dit zo doe. Dit is goed, maar als ik vaker aan mijn speelsters (ongeveer 16 jaar) zou vragen wat hun fijn vinden en wat hun willen in de trainingen kan ik beter bij hun aansluiten en dit meenemen in mijn eigen visie.
Verder is een groot leerdoel voor mij volgen. Ik vind het fijn om de verantwoordelijkheid/leiding te hebben. Soms heeft iemand anders die en is het handiger als ik volg. Als deze persoon dan andere ideeën heeft dan ik heb ik hier weleens moeite mee. Ik vind dan bijvoorbeeld dat iets anders moet en kan dan moeilijk bedenken hoe die persoon nou kan denken dat het beter is op de manier die hij heeft bedacht. Als ik iets anders denk komt het wel eens voor dat hier een discussie/ ruzie uitkomt. Dit loopt gelukkig nooit uit de hand en het is vaak na 1 gesprek opgelost.
Verantwoordelijk
Ik neem makkelijk de verantwoordelijkheid en ben niet bang om deze te nemen. Ik vind dit een mooie kracht van mij. Wel is het belangrijk dat ik oplet dat ik niet bemoeizuchtig word. Ik merk dit wel eens tijdens schoolopdrachten. Ik wil de opdracht dan graag goed doen waardoor ik me ook veel bemoei met bijvoorbeeld de stukken die anderen schrijven. Soms moet ik dat leren loslaten, want een ander kan het ook.
Op stage voel ik mij ook verantwoordelijk voor de kinderen. Denk dan bijvoorbeeld aan hun veiligheid. Al merk ik op stage niet dat ik bemoeizuchtig word of moeite heb met loslaten. Ik denk dat dit komt doordat ik op stage minder zelfverzekerd ben dan op school. Op stage denk ik vaker dingen als 'Zij zullen het wel goed weten' en breng dan niks in. Dit is wel ook weer een leerpunt. Op stage staan ze er wel voor open dat ik ook dingen in mag brengen en dat dat ook juist heel goed is.
Maak jouw eigen website met JouwWeb